איך גבר מתמודד עם פרידה

Getting your Trinity Audio player ready...
זמן קריאה: 4 דקות

פרידה גברית – קווים לדמותה

מה יכול לאפיין מודל גברי, כשמדובר בפרידה? או במילים אחרות, איך גבר מתמודד עם פרידה ועם הכאב הכרוך בה? פרידה היא אחד האירועים הרגשיים, המורכבים והעוצמתיים בשגרת החיים.

זו יכולה להיות פרידה מהורה, מילד, מחבר או מחברה. זו יכולה להיות פרידה מבן או מבת זוג, פרידה ממקום עבודה, פרידה מאורח חיים ופרידה משלב בחיים כמו המעבר מגיל 49 ל-50.

אני יכול לחשוב גם על פרידה ממערכת יחסים שהייתה. למשל, מערכת יחסים זוגית שחוותה בגידה. מדובר במערכת יחסים שהתבססה על אמון, כך שלאחר הבגידה, מערכת היחסים תהייה כבר אחרת. כלומר, פרידה ממערכת יחסים שהייתה מבוססת על אמון.

יש המון דמיון בין גברים לנשים בהתמודדות עם משברים. יחד עם זאת, חשוב לי להתמקד במאמר זה,  בגברים שבינינו. אני רוצה לתת דגשים מניסיוני בטיפול עם גברים, שמתמודדים עם קשיים של פרידה. אין כאן לרגע, אמירה על התמודדות של נשים עם פרידה.

יש כאן ניסיון להאיר באפלה, את עולם הרגש הגברי ואת דרכי ההתמודדות שלו. בחרתי להתייחס למספר מוקדי פרידות משמעותיים. אסקור לצורך כך, דרכי התמודדות של גברים במוקדים אלה.

פרידה מזוגיות

אלי זמיר כתב בשירו "נסתרות הדמעות":

עומד ליד המזנון כמו שקבענו,

זרמו מים רבים מאז שנפרדנו.

אני מרגיש קצת מוזר ופוחד מפגישה,

את לא השתנית כלל במשך שנתיים,

רק מבט מוזר ועצוב בעיניים.

שחושף נפש פגועה?

חושב לאן הגענו,

חבל שבכלל נפרדנו.

אמנם אני כאן,

אבל רוצה את הים ולצלול.

זמיר מגלם בבית זה, את החוויה הגברית של התבוננות על פרידה, שנתיים לאחר שהתרחשה. זמיר משתמש במים ובים, כדרך אפשרית ולגיטימית לבטא רגשות קשים. רגשות שהוא בוחר לא לנקוב בשמותיהם. זמיר, משאיר סדק למים לחלחל, אך זהו סדק נסתר, אגבי וקריטי שנותן לו לבטא את רגשותיו.

פרידה מזוגיות, בין אם אתה היוזם, או שמצאת את עצמך נעזב, היא קשה וכואבת. יש בה קריעה ממערכת יחסים מושקעת ועמוקה. מדובר גם במערכת היחסים המינית ביניכם. מובן, שהפרידה מגלמת בתוכה רגשות שליליים וגם רגשות חיוביים, כלפי עצמך וכלפי בן/בת הזוג.

הקלישאה שגברים לא מבטאים רגשות, או שאינם מסוגלים לעשות זאת, היא קשה ופוגעת. נכון שרובינו חונכנו להצניע ביטוי של רגשות שליליים. יחד עם זאת, לכולנו יש את הדרכים לבטא אותם. בחרתי בשיר של אלי זמיר, בגלל שהוא נותן דוגמא לדרך אישית וגלויה, לביטוי רגשות שליליים.

הייתי אומר בזהירות, שהחוט המקשר בהוויה הגברית הוא, שפרידה דורשת להתמודד עם עוצמות רגשיות ועם הצורך לשחרר אותם באמצעות ביטוי. השוני בין הגברים הוא, המיומנויות בתחום הביצוע.

למה הכוונה? כשמדובר בפרידה, תמיד יש את מושא הפרידה שנמצא ברקע. בן/בת הזוג מעוררים באופן טבעי, כמיהה לתקשורת, רצון "לסגור חשבונות פתוחים" ומשאלה לתקן פגיעות הדדיות. שים לב, כמה רגשות שליליים וחיוביים מתעוררים סביב העיסוק הרגשי במושא הפרידה.

מניסיוני בטיפול אישי וזוגי, מערכת היחסים עם בת/בן הזוג שנפרדים ממנה או ממנו, היא הטעונה והקשה ביותר. הכאב שמערכת היחסים החדשה שנוצרת ביניכם אחרי הפרידה, הוא בדרך כלל עצום ובלתי נסבל. את מי אפשר לשתף? איזו שפה רגשית "מותר לי" כגבר לבטא? מה יוכל לתת לי מזור לכאב?

הכלי העיקרי הוא, לזכור שרגש שלילי הוא טבעי ובלתי נפרד מפרידה מזוגיות. הבחירה אם להישאר עם הכאב לבד, היא אישית וחשוב שתהיה מודעת. אם אתה נעזר משיתוף, עשה זאת ללא חשש. הבא את עצמך עד הקצה של הכאב והתחבר אליו. תן לו לצאת בכל דרך שתביא להקלה ולשחרור. אין שום סיבה לעצור את עצמך. זה כוחו של השחרור.

פרידה מקריירה

מעבר מתחום קריירה אחד לאחר, הוא גם פרידה ממנו. יחד עם הפרידה מהתחום, יש גם פרידה מהאנשים שהיית איתם במערכת יחסים, סביב הקריירה. חלקם, הפכו לחברים ועם חלקם מתקיימת מערכת יחסים עסקית.

פרידה ממקום העבודה, יכולה להיות גם פרידה מאורח חיים. למשל, יציאה לרילוקיישן, או חשרה ממנו. שינוי קריירה למשל מעבר ממעמד של שכיר, למעמד של עצמאי. שינוי עמוק ומשמעותי באורח החיים במקרה זה, מצריך כוחות רבים של ביטחון עצמי, יכולות ניהול ואורך נשימה כלכלי.

הזהות הגברית, מהולה בין השאר, מהזהות המקצועית והתעסוקתית. פרידה מזהות אחת, תוך אימוץ זהות חדשה, דורשת תהליך של פרידה. פרידות כידוע, מאופיינות בשני קטבים: עצב ומועקה, לצד הקלה ושמחה.

כשאני מתבונן על התמודדויות רבות של גברים, אני יכול לסכם שמרכיב הזהות סביב המקצוע, ההשכלה והתעסוקה, הוא המורכב והקשה ביותר להתמודד איתו. גברים נאמנים לזהות זו, מכאן שהעבודה על אימוץ וניכוס זהות חדשה, מתאפשר בקלות יותר, כשמשלבים בו מרכיבים של פרידה מהזהות של העיסוק הקודם.

פרידה מהורים מבוגרים

פרידה מהורים שנמצאים בגילאים מבוגרים, לקראת סיום החיים, היא תהליך מורכב, לרוב כואב. יש משהו אישי כל כך, לראות את הוריך עוברים שינויים, למשל אובדן הדרגתי של העצמאות הפיסית ו/או המנטלית.

בנוסף, פרידה מההורים, היא גם המוות שלהם. דבר שהופך אותך בסופו של דבר ליתום. יתמות היא פרידה מדמויות הוריות, שאמורות לאהוב אותך ללא תנאי, גם אם הן לא הצליחו בכך, לתחושתך.

תהליכי החיברות, כלומר איך שלימדו אותנו הגברים להתמודד עם מוות של הורים, מתעלים אותנו לעשייה. לטפל בכל מה שצריך, אבל יש פחות דגש על מתן תוקף לתהליך האבל הרגשי.

כך גם בטיפול בהורים המבוגרים, עיקר המסר הוא לתפקוד גבוה ולדאגה לסביבה שלך.  הרבה גברים מדווחים שהם מוצאים את עצמם לבד. הם מדווחים על תחושות של חוסר חיבור לרגשות הקשים, על עייפות פיסית ומנטלית ועל תחושת בדידות מהסביבה הקרובה.

הדרך להתחיל ולהתמודד עם הפרידה מההורים, היא לדבר על התחושות הקשות. לבטא מצוקה שיכולה להתבטא בעצב עמוק, מועקה, חוסר אונים ובדידות. נסה למצוא חבר אחד, שיוכל לשמש לך כתף. שתוכל לנוח, אפילו לבכות בנוכחותו ולאסוף כוחות ולהרגיש שאתה לא לבד.

פרידה מחברים

יחסי חברות אצל גברים, הם חשובים ומהווים מרכיב "הכרחי" לכל גבר. מצופה מאיתנו להיות נוכחים בסוג מסוים של השתייכות חברתית. אם זה סביב ספורט, מוסיקה, צבא, לימודים או עבודה. לקבוצת ההשתייכות הגברית, יש משמעות אישית וחברתית רבת עוצמה.

לא כל אחד מוצא את עצמו שייך או מרגיש חלק מקבוצה גברית זו או אחרת. הרבה גברים, יכולים לזכור ולהזדהות עם מצב בו הם נפרדו מקבוצת השתייכות גברית, או במקרה הכואב יותר, הם הוצאו ממנה על ידי חברי הקבוצה.

אזור רגשי אחר, הוא יחסי חברות אישיים. חברויות קרובות ומשמעותיות, יכולות להיווצר בשלל תנאים של מהלך החיים. אני מדגיש כאן, סגנון מיוחד של חברות. כזו, שמאפשרת לשני גברים להיות בקר רגשי ואינטימי. קשר שמבוסס על אמון ועל כנות.

פרידה מחבר נפש, מחבר קרוב, היא כואבת וקשה. אם הפרידה מתרחשת סביב מעבר של אחד מהחברים למקום רחוק, לרוב נשמר קשר משמעותי ורוב. לעומת זאת, אם היחסים עלו על שרטון, נשבר האמון ונעלמה הקירבה, הסיפור הוא אחר.

אובדן של מערכת יחסים גברית ואינטימית, הוא אובדן קשה ועצום ממדים. קשר שנבנה על בסיס אמון, על בסיס יכולת להיות פגיע ובטוח בו זמנית, הוא קשר מיוחד. מדובר על יחסים ייחודיים, שרוב הגברים זוכים לבנות, לפחות אחד כזה.

כשאתה נמצא בתהליך פרידה מחבר קרוב, בגלל שמערכת היחסים השתבשה, קח בחשבון שהיא תהיה כנראה קשה וכואבת. יכול להיות, שהפרידה ממערכת יחסים שבה סמכת על חבר יקר וקרוב, תערער את האמון שלך, לזמן בלתי ידוע.

אחד הכלים להתמודד עם הפרת אמון כל כך עמוק, הוא לנסות ולבנות מערכת יחסים חברית חדשה. לקחת סיכון ולאפשר לעצמך לבטוח בחבר חדש. במקביל, נסה לברר מה קרה לך סביב הפרידה. מה אתה יכול ללמוד על עצמך, מהנסיבות של הפרידה ומהדרך בה בחרת לפעול בה.

דילוג לתוכן