ידידותי ללהט"ב

הטיפולים ניתנים גם בוידאו

אתה מרגיש מואשם על הדרך שבה אתה מביע כעסים? בוא ונמצא פתרון בוטיק בשבילך

זמן קריאה: 3 דקות

המושג שליטה בכעסים נפוץ מאוד בשנים האחרונות. נראה, שיש הטיה של המושג כלפי גברים, באופן השלילי שלה. נפתחו סדנאות רבות לשליטה בכעסים ברחבי הארץ, כשרובן מיועדות לגברים, משמע שזו בעיה מגדרית. במילים אחרות, בואו נטפל בגברים ונלמד אותם לשלוט בכעסים.

ביטויים כמו איך להתמודד עם עצבים, איך להרגיע עצבים ואיך לשלוט בעצבים, למעשה מסיטים את ההבנה של מנגנון הכעס. אנחנו חיים בחברה שמאלצת אותנו להתמודד רוב היום עם אינטראקציות מלחיצות. חלקן, מעוררות כעס וחלקו כלל לא מכעיסות, הן פשוט לא נעימות.

מה ההבדל בין אינטראקציה לא נעימה, לבין אינטראקציה שמעוררת כעס? מה מבדיל אינטראקציה בה הכעס מובע בצורה שנתפסת "טובה" ומה יש בכעס שמוביל לביקורת נוקבת וגם לסנקציות רגשיות ולפעמים אופרטיביות?

מה זה כעס ואיך "לשלוט עליו"?

כעס הוא לנעשה תגובה, לרגש קשה שמתעורר. כעס אינו רגש, אלא התוצר של מפגש עם רגש לא נעים כמו: תסכול, חוסר אונים, חוסר שליטה, זלזול, פחד ועוד. הרגשות הראשוניים שציינתי, עלולים להתעורר במהלך אינטראקציה עם אדם אחר. למעשה, תגובה יכולה להתרחש בשעת מפגש, אבל גם כשמחשבה על אינטראקציה עם אדם מסוים, מעוררת רגשות ראשוניים קשים.

אולי אחד הקשיים בהבנת מנגנון התגובה של הכעס, הוא הייחוס למנגנון, כתוצר עיקרי של מפגש אנושי. חלק ניכר מהתגובות, מתעורר גם ללא המפגש האישי. לכן, כשאתה מנסה לשנות את ההתמודדות שלך עם הכעס, שים לב שהוא יכול להתעורר, גם במהלך היום וללא קשר לאינטראקציה ברגע נתון.

למעשה השליטה בכעס הוא מונח מבלבל. אי אפשר לשלוט בכעס, אבל אפשר לווסת את התגובה שהוא מעורר. זו כל התורה, על רגל אחת. בשביל לעזור לך להתקדם מיד, חשוב להבין שהרגש הוא מנגנון לא מודע, שמתעורר כתוצאה מאינטראקציה עם אדם ו/או ממחשבה עליה. בגלל שרגשות מתעוררים באופן לא מודע וללא שליטה, הם לפעמים  נחווים כחוויה שהיא זרה למי שאתה, לעצמי, ולאופן שבו אתה מרגיש ברגע שהרגש מתעורר.

רגש קשה, יכול לעורר כעס. בשביל לווסת את התגובה של הכעס, שאל את עצמך מה הכעס מספר. נסה לא להגיב בסיטואציה עם אדם נוסף, כשאתה מרגיש שמתעורר בך כעס. נסה לקנות לך זמן. אתה יכול גם לשתוק לרגע. ברר עם עצמך, מה מספר הכעס ואז תוכל להיות יותר מווסת. כל מה שאתה צריך, הוא לזכור שאתה יכול להגיב בצורה אחרת: רגועה יותר, טון דיבור שקט יותר ובחירת מילים מתונות, שלא פוגעות.

איך לבנות פתרון בוטיק אישי לחיים?

למדתי הרבה מאוד מגברים ומנשים על התמודדות עם ההשלכות של תגובות קשות סביב כעס במערכות היחסים בחייהם. נכון, התמודדות עם תגובות, היא דבר אנושי וכלל לא תלוית מגדר. יחד עם זאת, גברים בגלל המבנה הפטריארכלי של החברה שלנו, ממעטים לבקש עזרה ולמעשה פוגעים בכך באיכות החיים שלהם ושל מי שנמצא/ת איתם באינטראקציה.

הנחייתי מספר שנים קבוצות של גברים, שעסקו בחייהם האישיים. אחד הקשיים המשותפים שעלו בקבוצות, הוא התמודדות עם ההשלכות של התגובות הקשות כשרגשות עוררו בהם כעסים, בעוצמות גבוהות. אחד הכלים המשמעותיים שהשתמשתי בהם בקבוצות, היה לתרגל ב-live במהלך מפגש, וויסות של התגובות, כשהתעורר כעס בין המשתתפים. התרגול בסביבה בטוחה ואוהדת, היא הזדמנות נדירה לגברים בארץ. אצלנו, לרוב המפגש הנפוץ הוא סביב בירה וספורט, מפגש שלא מאפשר ולא מזמין פתיחות רגשית וכנה.

הזדמנות נוספת ללמוד ולבנות פתרון בוטיק, היא באמצעות טיפול אישי בגברים. בשביל לייצר פתרון, צריך להבין מה היא הבעיה. נשמע פשוט, אבל בעולם הנפש, זו משימה קשה ומורכבת. אזכיר, שמדובר בהתמודדות עם מנגנונים נפשיים, שרובם לא מודעים. התשתית הרגשית שנבנתה מהינקות ועד היום, היא למעשה הקרקע ליצירת מנגנון עוררות רגשות קשים ועוצמות התגובה אליהם.

בטיפול אישי, אני עוזר לחשוף את התשתית הרגשית וללמוד להכיר מה ההיסטוריה שלך ומה היו ההתמודדות עם פגיעות רגשיות ואיך הן עיצבו אותך. בתהליך, מתרחש באופן טבעי, מפגש רגשי עם חוויות מהעבר וגם מהווה, שהוא קשה ועלול להציף. המפגש וההכרות עם מצבי העוררות של הרגשות הקשים, הוא למעשה התשתית לפתרון הבוטיק. המפגש עם הרגש, יכול ללמד אותך, מי אתה ברובד הסמוי שלך. הוא עוזר למפות מה הם המצבים בהם רגש שלילי, נחווה כבלתי נסבל עבורך.

כשרגש שלילי באינטראקציה אנושית, ו/או במחשבה עליה מתעורר ונתפס כבלתי נסבל, לרוב התגובה תהיה עוצמתית וחסרת פרופורציה. למעשה, היא יכולה להיות עוצמתית, בצורה שהיא נתפסת כתגובה של אדם זר. הרבה פעמים, אם תיזכר בסיטואציות כאלה, תראה שלרוב התמלאת בתחושות של אשמה ובושה. יש לשער, שקיבלת לכך חיזוק ממי שהיה/תה איתך בסיטואציה ומושא/ת הפגיעה ממך.

התהליך למעשה ממפה את ההיסטוריה הרגשית בעבר ובהווה. בטיפול, נעשה ניסיון ללמוד ולהכיר ביחד את המצוקות המרכזיות שאיתן אתה מתמודד סביב תגובות עוצמתיות, שהן לא רצויות מבחינתך. בתהליך יש מפגש בלתי נמנע עם רגשות קשים, תוך כדי מיפוי התשתית הרגשית שלך. עם כל הקושי והכאב מהמפגש עם הרגש, ממנו יצמח השינו. מהמפגש עם הרגש, תוכל לווסת את התגובות ולשפר את איכות כל היחסים שלך.

 

דילוג לתוכן