רווקות מאוחרת: להיות גבר שחי לבד באמצע החיים

Getting your Trinity Audio player ready...
זמן קריאה: 4 דקות

גבר בסביבות גיל 50, רווק, פרוד, אלמן או גרוש, נכנס למשבצת החברתית של רווקות מאוחרת. למה ההגדרה רווקות מאוחרת משמשת? לרוב היא דרך, לתת שם ומשמעות לחברה, להתמודד עם גברים ונשים שנמצאים בסטטוס שונה מהנורמה החברתית.

להיות שונה, מציב בפניך אתגר. יכול להיות שבשבילך השוני מהווה יתרון. אתה יותר בולט, יותר מיוחד, אולי נתפס כאדם עם הרבה יותר אפשרויות ואולי גם עצמאי ומיוחד. מצד שני, להיות שונה יכול להוביל לקשיים אישיים מול לחצים חברתיים להיכנס למשבצת שבה מצופה ממך להקים נישואים יציבים ומתמשכים.

רווקות מאוחרת, היא כותרת והיא גם אורח חיים. באמצע החיים, רווקות מאוחרת יכולה להגיע מתוך בחירה, מתוך הכרח (פירוק הזוגיות ללא רצונך) וגם מתוך "הזרימה של החיים". כל אחד והסיפור שלו וכל אחד עם נסיבות חייו.

באמצע החיים, מגורים לבד, כשאתה לא בזוגיות, הם דבר טבעי בחברה שלנו. בשונה בדרך כלל, מאילוצים של מגורים עם ההורים או עם שותפים.  מגורים משלך, מספקים את הסביבה הטבעית לגבר בוגר ועצמאי. בנוסף, הם מאפשרים פרטיות וניהול אורח חיים בהתאם למי שאתה היום.

ללכת נגד הרוח

החיים מראים, שהכל יכול להתרחש וכנראה שגם לכל אחד. הסטטוס הזוגי, הוא חלק מהביוגרפיה האישית. יכול להיות שמעולם לא נישאת ויחד עם זאת היית במספר מערכות יחסים זוגיות משמעותיות. יכול להיות שהיית נשוי והתאלמנת. יכול להיות שהתגרשת ובחרת לא להיכנס לזוגיות נוספת. יכול גם להיות, שאתה בתהליכי גירושין ובפועל כבר לא בזוגיות.

רווקות מאוחרת, שמאגדת לצורך העניין את כל הדוגמאות האלה, היא גם "דגל אדום" כלפי החברה הישראלית. אני מתייחס למציאות בה אנחנו חיים ופועלים. מציאות שמכתיבה את ה"סרט בו אנחנו מככבים". זהו "סרט" שמתרחש במדינת ישראל, עם התרבות המגוונת, עם החגים והשבתות שלה.

תרבות שמקדשת את תפישת תיבת נוח, בה כל דבר חשוב שייעשה ב"זוגות זוגות". לכן, כל בחירה או היקלעות לסיטואציה שהיא שונה מתיבת נוח, היא סוג של שייט בקיאק נגד הזרם ונגד הרוח. תיבת נוח מסתכלת בדרך כלל בחשדנות על הקיאק. היא קוראת לו להתיישר על פיה ולמצוא שידוך, שיקל את המצוקה של תושבי תיבת נוח.

היה מי שאתה. גלה מה טוב לך. צא ולמד מה נכון עבורך. אם יצאת ממערכת יחסים זוגית שהייתה רעילה בשבילך, רק אתה יודע אילו מחירים שילמת כשהיית בתוכה. לשחות נגד הזרם, זו בחירה ולא בהכרח דבר שקרה לך. החיים הם שלך ולכן הם חשובים. בסופו של כל יום, אתה פוגש את עצמך. אתה נמצא עם הבחירות שלך, מתוך המציאות, בשילוב עם האישיות ועם ניסיון החיים שלך.

הדגשתי את המימד האישי, לפני הכניסה למשמעויות השונות של רווקות מאוחרת. אני מאמין, מתוך ניסיוני כמטפל, שככל שהאדם מכיר את עצמו לעומק, כך הוא מצליח לבחור את הדרך שהוא מרגיש שלם איתה. דרך גמישה, עם יכולת להתאים את עצמה לנוף החיים הדינאמי והמשתנה תמיד. כי זו דרכו של עולם וכך חשוב שגם תהיה הדרך האישית בתוכו.

לחיות לבד, זו דרך חיים. דרך שיכולה להשתנות, אם תבחר לשנות אותה. לחיות לבד, לא אומר בהכרח להיות בודד. במחצית החיים, בהחלט זו יכולה להיות בחירה מעולה, שמאפשרת איכות חיים מלאה ועשירה. נכון שמכבש הלחצים מהחברה עלול להיות כבד ודורסני. אבל יש לגיל יתרון, בהתמודדות עם לחצים חברתיים.

במחצית החיים, יש לשער שאתה כבר בוגר, בעל ניסיון חיים עשיר. יש לשער שאתה מכיר את היתרונות ואת החסרונות שלך בחיים זוגיים ו/או שיתופיים כאלה ואחרים. בטח התנסית במגורים משותפים בצבא, בלימודים ובחיים עם שותפים. אתה יכול לבחור ליהנות גם מהפרטיות ומהעצמאות שחיים לבד מאפשרים.

בתקופה זו, חשוב לחיות בשלום עם בחירת הזהות הגברית הייחודית לך. להרגיש בטוח בתפיסות, בתחושות ובביטוי הגברי שמספר את הסיפור שלך. חיים בבית משלך, יכולים להיות חלק מאמירה גברית. מאורח חיים שאוהב את פרטיות ואורח חיים נהנה מ"מערה גברית" שהיא שלך ובשבילך. מקום שיכול לארח את מי שתרצה וגם לספק לך שקט ושלווה.

לשוט עם מפרש פתוח

עובדה היא, שרוב האנשים הבוגרים נמצאים בזוגיות. אני דוגל בכך, שמודלים חברתיים מתאימים לחלק מהאנשים, אבל בוודאי שלא לכולם. אנחנו לא סרדינים מקופסה וגם לא שניצל תירס מפס יצור תעשייתי.

רווקות מאוחרת, היא תוצר של החברה המודרנית. בחברה שלנו, יש מגמות של שינוי בתבניות המשפחה. גם כשמדובר ב"תוצר לוואי" של תהליכי אורך, שאנחנו עמוק בתוכם גם היום. עצמאות מחשבתית ויצירה מחוץ לקופסה, הן שתי איכויות מרכזיות במהלכים של שינוי חברתי.

נניח שאתה שלם עם הבחירה של חיים לבד, אבל אף פעם לא ראית את עצמך כסוכן של שינוי חברתי. ניהלת את חייך, כפי שהבנת וכפי שהם התגלגלו. האם אתה מרגיש חלק ממגמה שמאפשרת לגברים לבחור לצאת מהשבלונה ולבחור אחרת? האם אתה רואה את עצמך מודל לחיקוי לגברים שמתקשים להתמודד עם לחצי החברה "שיודעת מה טוב בשבילם"?

לשוט עם מפרש פתוח, הוא סוג של יציאה מהארון. כל יציאה מהאיזור הוכתב מראש לאור היום הרגשי, היא מבורכת. יציאה מתוך המחשבות וסערות הרגש הפנימי אל העולם, מעבירה מסר ומשחררת. היא מאפשרת לך להוביל את החיים שלך למקום חזק ויציב יותר. למקום בו אתה יכול לממש את הפוטנציאל שלך, גם מתוך הבחירה לגור לבד.

לשוט עם מפרש פתוח, פירושו לחיות את חייך במלוא הרוחב שבו אתה חי, עם הרוחות והזרמים שמשפיעים עליך. לבחור לחיות באופן הכי פתוח והכי מספק עבורך. להביע בחופשיות ובפתיחות, את הגבריות שבחרת לחיות ולבטא בעזרתה את מי שאתה בעולם.

לבנות בקתה בלב הג'ונגל

רווקות מאוחרת יכולה להיות מצב קבוע וגם שלב מעבר בחיים. מובן שקשה מאוד להתמודד עם כל השאלות ועם כל האפשרויות. מותר להתנסות ולבדוק את הזמניות או את הקביעות של החיים לבד.

הרבה גברים מתלבטים איך ייראו החיים במגורים לבד. גברים נוטים להישאר לבד עם הלבטים ועם הרגשות. בניגוד לנשים, גברים לרוב מתקשים לשתף אנשים אחרים במסתרי הלב והנפש. יש משהו רגיש, עדין ואישי ב"להיות שונה".

אחת האפשרויות להתמודד עם "להיות שונה" בהקשר זה הוא לפנות לעזרה. טיפול אישי, מניסיוני הוא אפשרות טובה. שיחות אישיות על בסיס קבוע, יכולות לעזור להעלות את הלבטים ולגעת ברגשות הקשים וגם הנעימים.

שיחה שמקבלת ביטוי גברי, כפי שהוא. ביטוי שיכול להיות כמו מקצבים של גיטרה בס. כמו ליטוף של גיטרה אקוסטית וכמו עוצמה של גיטרה חשמלית שנותנת בראש. שיחה שיכולה לחבק חיספוס ויכולה לקבל בכי וכאב. שיחה שהיא עולם מלא של רגשות, מחשבות ותחושות.

טיפול אישי יכול לעזור להתלבט. זו פלטפורמה שבנויה לראות ולהיות איתך. בפגישות, תוכל לקחת את הזמן לבדוק מה נכון בשבילך ומה אתה רוצה להשיג. תוכל לשים לרגע את התבניות ואת הציפיות של החברה ממך בצד.

בטיפול אפשר ליהנות מחשיבה משותפת ומבניית בקתה בלב הג'ונגל שהיא רק שלך. בקתה שבה כל רכיב בה הוא שלך. בקתה שבנויה מחלונות שקופים לגמרי, כך שכל חיה יכולה להופיע ולהציץ בחלון. בקתה, שמותקנות בה רשתות עמידות לזבובים ולחרקים שמטרידים ועוקצים, אבל מאפשרת לריחות ולמזג האוויר להיכנס ומלא אותה בהם.

דילוג לתוכן