מה יכולות להיות ההשלכות של פגיעה מינית?

זמן קריאה: 3 דקות

מה יכולות להיות ההשלכות של פגיעה מינית?

ישנו מגוון רחב של השלכות של פגיעה מנית על החיים הנפשיים, הרגשיים, החברתיים ועל מהלך החיים, לאחר פגיעה ו/או פגיעות מיניות. יכול להיות, שחיפוש אחר מכנה משותף ותסמינים שיתנו תוקף לפגיעה, יכול בין השאר להתיר חותם קשה. הכוונה שלי היא, לגלות ולהתמקד בהשלכות שעברו עליך. כך, תהיה לך אפשרות לתת לעצמך את המענה הטוב והמדויק ביותר עבורך.

יחד עם זאת, ישנה חשיבות רבה מניסיוני, ללמוד ולהכיר מה הן ההשלכות של פגיעה מינית הנפוצות יותר, בקרב הנפגעות ובקרב הנפגעים של פגיעה מינית. בדומה  לתופעה, שלאחר קבלת תרופה חדשה, קריאה של דף ההסבר בו יש התראה על תופעות לוואי אפשרות שלה, מתחילים להופיע הסימפטומים בגוף, לרגע, רק בגלל המידע המספר מה עלול להתרחש בעקבות נטילת התרופה. כך  גם רשימה של תסמינים לאחר פגיעה מינית, עלולה מצד אחד לעורר תסמינים שלא קיימים, אבל מצד שני לתת תוקף לתסמינים שחווית ולא ידעת לקשר אותם לפגיעה המינית שעברת.

טראומה מינית

פגיעה מינית, היא למעשה אירוע טראומטי. במילים פשוטות, זו חוויה שמחוץ לטווח הסביר של מהלך החיים. מקובל שמין נעשה בהסכמה ואילו תקיפה מינית היא שימוש בכוח, לאו דווקא פיסי, להשיג שליטה באמצעות מין. נתון משמעותי נוסף, הוא גיל הנפגע/ת במהלך הפגיעה המינית. מובן לכולנו, שמגע מיני בגילאי הינקות, הילדות וההתבגרות, כשלעצמו אינו תואם את ההתפתחות הנפשית, הרגשית והגופנית של הנפגע/ת.

לכן, אחד המושגים הנפוצים בעולם הטיפול הוא "טראומה מינית", המיטיב לתאר את הפגיעה המינית כאירוע ו/או אירועים טראומטיים. כך שההתמודדות עם הטראומה, היא חלק בלתי נפרד מתהליך הנמשך של מציאות הפגיעה המינית ושל השלכותיה. התפיסה של הקהילה הטיפולית ובהמשך גם של חלקים בחברה ובממשל היא, שפגיעה מינית מכילה בין השאר את כל המרכיבים של פוסט-טראומה. בשנים האחרונות התווסף המושג פוסט – טראומה מורכבת, שהומשג בעיקר לפגיעה מינית.

עיקרי התפיסה של פוסט-טראומה מורכבת

המונח פוסט – טראומה מורכבת complex posttraumatic stress disorder הוטבע לראשונה על ידי Judith Herman וניתן להרחיב עליו בספרה המתורגם לעברית "טראומה והחלמה" בהוצאת עם עובד, 1997. בין השאר, הכותבת מדגישה שלושה מרכיבים עיקריים שהם דיסוציאציה, סומטיזציה וקשיים בוויסות הרגשי. חיפוש מהיר ברשת, יגיש לך מידע רב על המונחים ועל משמעותם, כולל פוסט – טראומה מורכבת.

פריצת הדרך של ג'ודית הרמן הייתה, מתן תוקף לא רק לתסמינים ולהתמודדות עם הטראומה, אלא גם הכנסת הפגיעה המינית להקשר הרחב של התמודדות של הנפגע/ת עם המשפחה, עם קבוצת השווים, עם החברה, עם זוגיות, עם הורות ועוד. בין השאר, הרמן מתייחסת לכך, שנפוץ מאוד שפגיעה מינית היא אירוע טראומטי מתמשך. כלומר, הפוגע/ת מבצע/ת את המעשה מספר רב של פעמים ולפעמים גם לאורך שנים. היא מדגישה את המורכבות ומכאן גם השם של הטראומה ושל השלכותיה על האדם.

השלכות אישיות וחברתיות

אני סבור, שאין פגיעה אחת השווה לפגיעה אחרת. לכן, אי אפשר לתת "סל השלכות" ולהגיד, כל מה שבסל, יצריך אותך בסופו של דבר התמודדות עם הפגיעה המינית, כך שכשהסל יתרוקן, תסתיים ההתמודדות עם ההשלכות של הפגיעה המינית. להיפך, ניסיוני בטיפול עם פגיעות מיניות לימד, שההשלכות של הפגיעה נמשכות לאורך כל החיים. יחד עם זאת, ישנן דרכים להתמודד איתן ולנהל מציאות של איכות חיים גבוהה.

יש לשער, שתופעות פוסט-טראומטיות ימשיכו להופיע לאורך החיים, כגון עוררות יתר, פלשבקים, מחשבות פולשניות, תגובות גופניות, ניתוק ועוד. בנוסף, יש לשער שהתמודדות עם לקיחת סיכון וניסיון לבטוח דמות משמעותית במערכות יחסים בכל תחומי החיים, תמשיך ללוות אותך לאורך כל החיים. אבל, ככל שהעבודה סביב הפגיעה המינית תתרחש, כך הסיכוי שעוצמת התסמינים והמופע שלהם יקטנו.

פגיעה מינית גורמת מעצם הווייתה, נזק רב לנפש ולגוף. לרוב, בתחילת המסע, הפגיעה נשמרת בסוד, בהמשך יש צמתים של לבטים האם לשתף בסוד של הפגיעה. בנוסף, מרגע הפגיעה קיים הקושי להתמודד עם הנזק. פגיעה חוזרת ונשנית, מאלצת להישאר במצב הישרדותי, כל עוד הפגיעה נמשכת.

הפגיעה מינית היא לא רק פגיעה אישית, אלא יש לה השלכות על המערכת החברתית. פגיעה מינית עלולה לתייג את הנפגע/ת באופן שלילי. לכן, שאלת הסוד היא קריטית ובעלת השלכות עצומות. שמירה על סוד לאורך שנים גורמת בין השאר למתח עצום שמצטבר. יצירת קשרים זוגיים למשל יושתתו באופן שונה אם הסוד דובר, או נשמר בתוכך. כך גם כל הקשרים עם הסביבה, מושפעים מידיעה או חוסר ידיעה שעברת פגיעה מינית.

דילוג לתוכן