איך להתמודד עם פערים בחשק המיני?

זמן קריאה: 3 דקות

האם חשק מיני הוא אוניברסאלי? יכול להיות שהוא תלוי מגדר, כך שחשק מיני נמוך אצל נשים מאפיין אותן ואילו חשק מיני נמוך לא מאפיין גברים, ולהיפך? האם בכלל ניתן למדוד ולכייל חשק מיני? אולי, אם הייתה אפליקציה שמאפשרת התאמה לזוגיות בהתאם למידת החשק המיני, מרבית הזוגות היו מאושרים?

מין, מיניות, תשוקה, עוררות מינית, שפה מינית, נטייה מינית, משיכה, מגע, חוסר מגע, שמרנות, פתיחות ועוד, הם רק חלק קטן מהמשתנים שצריך לקחת בחשבון סביב הנושא. החברה שלנו ממעיטה לדבר ולהתייחס לקשת הסבוכה והמורכבת שיש למין ולמיניות במערכת יחסים זוגית. יחסי מין, הם בין השאר, שפה ואמצעי לבטא את הרגשות שמתעוררים סביב היחסים הזוגיים, בכל רגע נתון.

ישנן מסורות תרבותיות שונות ומגוונות בארץ. ההתייחסות לחשק מיני, היא בין השאר תלוית תרבות. בתחילת קשר זוגי, בדרך כלל קשה מאוד לבני הזוג ללמוד ולהסתקרן מה התרבות ממנה הם באים לימדה אותם ועם אילו ערכים ומנהגים הם נדרשים להיפגש וללמוד מבן/בת הזוג.

איזו חשיבות יש לחשק מיני בזוגיות?

השאלה הראשונה שחשוב לשאול היא, מה הציפייה ומה ההתייחסות של כל אחד מבני הזוג למין ולמיניות. השאלה הבאה היא, מה המקום הנתפס של מין, בתוך הזוגיות. השאלה השלישית היא, מהי מידת הפתיחות כלפי מין אצל בני הזוג ברמה האישית. ישנה חשיבות עליונה, לדעתי, להכיר ולברר את התפיסות של מין ומיניות בזוגיות, בשביל להצליח ולקיים יחסי מין טובים ומספקים.

אחד מאבני המורשת התרבותיים בארץ הוא, שבזוגיות הטרוסקסואלית, יש פער שמתבטא בחשק מיני נמוך אצל נשים. לעומת זאת, גברים תמיד רוצים מין ומוכנים לבצע אקט מיני. המיתוס הוא  שנשים פחות רוצות וזקוקות לאקט מיני ואצלן מין תמיד מחובר למצב הרגשי בו הן נתונות.

חשק מיני הוא תולדה של מערכת פיסיולוגית, של מערכת רגשית וגם של מערכת שכלית. בפועל, במידה זו או אחרת, אצל כל אדם, פועל שילוב אחר של שלושת המערכות והוא יכול להשתנות בכל רגע נתון. החשיבות היא מה הציפייה של כל אחד מבני הזוג מעצמו ומהאחר, לבין מה שמתרחש ביחסי המין בפועל. אם אין הלימה בין הציפיות, מתחוללת אכזבה שגורמת לתחושות קשות.

מה יכולים להיות הפערים בחשק המיני?

אולי אחת החידות האנושיות היא, לפצח את הקוד בו ניתן לדעת על עצמנו, מה מניע ומה מונע מאיתנו את החשק המיני. התרגיל שיוכל לעזור לך, הוא קודם כל להכיר את עצמך. למשל, מתי מתעורר בך חשק מיני? מה הייתה הסיטואציה בה הרגשת עוררות מינית? כמה פעמים ביום, בשבוע, בחודש או בשנה חשת עוררות מינית?

האם עוררות מינית מתעוררת בך באמצעות גירוי פנימי? אילו גירויים חיצוניים מעוררים אותך מינית? מהי התייחסות שלך לצפייה בפורנו לצורך הנאה עצמית? מתי ואם בכלל מתעורר אצלך צורך לאונן? האם יש הבדלים בין מצבי אוננות שונים, מבחינת הנאה ועוצמת האורגזמה? מתי ומה עוזר לך להגיע לאורגזמה? מה יותר נוח לך להרגיש ללא עכבות, אוננות או יחסי מין?

פערים בחשק המיני, נובעים בין השאר מהשאלות שציינתי. אלו רק דוגמאות ספורות מהמשתנים שמשפיעים על החשק המיני. אחד הפערים העיקריים, הוא הקושי לדבר ולספר לבן/בת הזוג על העולם המיני האישי והפרטי. ככל שיש פחות אפשרות לשיחה ישירה ובטוחה על התנאים לאפשר ביטוי לחשק המיני, כך המימוש של החשק המיני ביחסי המין הזוגיים יהיה פחות נגיש.

איך מגשרים על פערים בין בני זוג?

הנחת היסוד שלי היא, שפער בחשק המיני, הוא חלק בלתי נפרד ממערכת יחסי המין הזוגית. אין שני בני אדם זהים ולכן גם הפער בחשק המיני, הוא מובנה לתוך כל מערכת יחסים של שניים ויותר. הדבר המשמעותי והראשון שיוכל לעזור לך לגשר על הפערים, הוא להכיר בפערים כמשהו טבעי ובריא. לזכור בכל פעם שמתעורר תסכול, כשנחווית דחיה, שתמיד קיים פער ולכן מידי פעם טבעי להרגיש תסכול וטבעי לחוות דחיה.

הדרך לעבוד על השוני במין ובמיניות, היא לדבר על הנושא וגם להתנסות בו. למה הכוונה? הרעיון הוא ליצור קירבה ונוחות ביניכם, כך שגם יתאפשר לך לשתף ולהסביר את העולם הרגשי שלך וגם לבקש להתנסות במינון שרצוי לך, בהסכמה מבן/בת הזוג. בנוסף, לשתף ולבקש להתנסות גם בפנטזיות שמעוררות אצלך באופן מיני, כלפי בן/בת הזוג.

כתמונת ראי חשוב להזמין, בזהירות ובעדינות את בן/בת הזוג, לשתף אותך. אני מדגיש להזמין, כי לעולם אסור לכפות ולהכריח לשתף מהעולם הפרטי. יכול להיות, שמצאת את עצמך עם בן/בת זוג ללא יכולת של שיתוף בעולם המיני וזה בסדר. למעשה, עצם הבנה הזו, היא תחילת הדרך, להרגיש בנוח היחסי המין. לסיכום, כל דרך רגישה, מזמינה, שקופה ומכבדת שיכולה ליצור שיחה פתוחה ומקרבת, היא מפת הדרכים לגישור על הפערים.

דילוג לתוכן