מה הייחוד של טיפול ממוקד רגשות?

זמן קריאה: 3 דקות

בבואך לחפש מטפל וגישה טיפולית, ישנם המון סוגי טיפולים ובקלות אפשר ללכת לאיבוד בתוך החולות הנודדים של המידע. בטח נתקלת בשמות שונים, רובם בלועזית עם כמה אותיות גדולות כמו הגישה הנפוצה – CBT. מאחורי שלושת האותיות, נמצאת תפיסת עולם שלמה. חלקה עומדת בפני עצמה וחלקה היא אוסף של תיאוריות ותפיסות שונות. למעשה, מדובר על Cognitive Behavioral Therapy.

בעברית פשוטה, הייתי מתרגם כך: "טיפול שכלי-התנהגותי". ההזמנה שלי אליך בחיפוש אחר מטפל וגישה, היא לחפור קצת בתוך דיונת החול הנודדת ולדמיין האם גישה מסוימת מזמינה אותך להתגלגל בדיונת החול שלה וליהנות ממנה.

באופן אישי, נתתי דוגמא מגישה שלמדתי אותה, אבל לא הצלחתי להתחבר אליה כמטפל. זו גישה עם יתרונות רבים: קצרת מועד, בעלת תוצאות מדידות ועוד. מצד שני, יש לה את החסרונות שלה. הלכתי ללמוד את הגישה, מאחר וככל ששמעתי עליה יותר, כך גברה בי ההתנגדות לגישה.

לאחר שנת לימודים, הבנתי לעומק את הגישה, את יתרונותיה, את חסרונותיה וגיליתי מה יש בתוכי שלא מאפשר לי להיות מטפל מעולה בגישה זו. חפרתי בדיונה, התגלגלתי בה ולקחתי חופן של חול ממנה. כך שבעת הצורך, אוכל להשתמש ביתרונות של הגישה, גם עבור נקודות בטיפול בהן הגישה יכולה לתרום ולהיטיב איתו.

אני יכול להעיד על עצמי, שאני אוהב עצמאות מחשבתית תוך הסתמכות על ידע מגוון. אני רוצה להאמין שאני מטפל אמין, סקרן, רגיש, גמיש, ישיר, יצירתי ומטפל שאפשר לנהל איתו דיאלוג, על כל דבר. לכן, חשוב לי להיות מכוונן ומסונכרן כל הזמן במהלך פגישה טיפולית.

אחד המרכיבים החשובים ביותר בעיני בקשר הטיפולי, הוא הבעת רגשות ולמידה מהרגש. לכן, אין לי כותרת עם שלוש אותיות לטיניות להוסיף ליד השם שלי, אבל אני יכול לאפשר לך להתנסות במסע משותף אל עולם הרגש.

טיפול ממוקד רגשות – מילים מול רגשות

 

יש לנו שתי שפות שמדברות את עצמן בתוכנו בו זמנית. כולנו מבינים את שתיהן, אבל הן לא "מדברות" אחת עם השנייה. שפת המחשבות היא בעצם זמזום בלתי פוסק של מילים, משפטים, אמירות, מסקנות, שאלות, זיכרונות מילוליים ועוד. במקביל, מתנהל לו עולם הרגש כולו ללא מילים. אנחנו יודעים להצמיד מילים לרגש, אבל האיכות של הרגש מתבטאת בתוכנו, בעצם ללא מילים. שפת עולם הרגש היא כל כך מיוחדת ושונה משפת המחשבות, כך שאחד האתגרים ביחסים בין אנשים הוא שיתוף ברגשות.

אם נקפוץ לרגע לעולם הרפואה, ככל הידוע לי אין מכשיר אוניברסלי שנמצא בשימוש הרפואה ומודד בצורה מדויקת את מידת הכאב. הצוות הרפואי מבקש מהאדם לדרג מ1-10 למשל את רמת הכאב. זו דוגמה מעולה בעיני, להסביר מדוע כל כך קשה לנו כבני אדם "לדבר רגשות" בצורה מדויקת ואוניברסלית. לכן, אחד המוקשים בכל סוג של יחסים הוא ביטוי רגשי, תגובה לרגש ופרשנות אליו.

זיהוי רגשות בטיפול ממוקד רגשות וכיצד הם באים לידי ביטוי בגוף

 

בטיפול אישי, אני מנסה לעזור לזהות רגשות, לתת להם שמות, למצוא מילים מתאימות לסוג הרגש ולמידת העוצמה שלו. למעשה, הרעיון הוא להיעזר בשפה של המחשבות לתרגם את הרגש, כך שהוא יהיה מובן לך ולמי שאיתך ביחסים, בכל רגע נתון. היתרון הראשון עבורך, הוא איתור וזיהוי מגוון הרגשות המתעוררים בך, את העוצמה ואת ההרגשה שנגרמת לך למשל בגוף.

אחד היתרונות של שפת הרגש, שהיא יכולה לבטא את עצמה באמצעות הגוף. שמת לב למשל, כשאדם כועס מאוד לפעמים מתנפח וריד בראש? אין לנו יכולת לשלוט בווריד שמתנפח בשעת כעס, או בהסמקה כתגובה לבושה ולמבוכה. יש אין ספור ביטויים גופניים לרגשות. חלקם אוניברסליים וחלקם אישיים.

להגיב בדרך אחרת

אלמנט נוסף שיש לרגשות הוא, שהם מעוררים תגובה. הרבה יחסים קמים ונופלים סביב תגובות רגשיות ומשוב של רגש ותגובה. רוב התגובות הן לא רציונאליות, מהירות מאוד ולפעמים אנחנו מתחרטים מאוד עליהן. נפוץ מאוד שלאחר תגובה מסוימת, יש תחושה של החמצה, או של חוסר אונים ושל חוסר שליטה. זאת, מאחר והרגש שמופעל באינטראקציה מסוימת יכול להיות כל כך בלתי נסבל, שהתגובה להדוף אותו היא מיידית ומתרחשת ללא שליטה.

בשביל לשפר את היחסים שלך עם העולם, יכול להיות מאוד יעיל ומשמעותי עבורך, להכיר את עולם הרגש וגם את דרכי הביטוי הייחודיים שלך לרגשות. בנוסף, חשוב ללמוד איך ומה בעולם שלך מתעורר מול הבעת רגשות של אדם אחר. מה מספר בלי מילים הרגש שמתעורר ובאילו אמצעים הוא משתמש כדי להיות מובן לך. אחרי שעולם ושפת הרגש שלך יהיו נגישים לך, יהיה לך הרבה יותר פשוט לבטא את עצמך בצורה מובנת גם בשפת הרגש, שעד עכשיו לא היו לה מילים.

דילוג לתוכן