ידידותי ללהט"ב

הטיפולים ניתנים גם בוידאו

רוצה חיים מלאים לאחר הפרישה? עכשיו זה הזמן להתארגן

זמן קריאה: 3 דקות

רוצה חיים מלאים לאחר הפרישה? עכשיו זה הזמן להתארגן

מעגל החיים מסתובב במהירות בזק. פתאום, עוד עשור יגיע זמן הפרישה. כרגע אולי הוא נראה רחוק. השאלה המרכזית היא, מה עושים לאחר הפרישה? אילו חיים היית רוצה שיהיו לך? כמו כל שלב אחר בחיים, היציאה ממעגל העבודה מובילה לשגרת חיים אחרת. לעומת שלבים אחרים כמו גיוס לצבא, שלב זה מוזנח מבחינת המשאבים החברתיים והתרבותיים שמוקדשים להתכוננות אליו.

אפשר לעצום עיניים ולהגיע ליום בו מתקיים טקס במקום העבודה, נפתח שבוע חדש ואין שום דבר ביומן. אין שום מטרה מאתגרת ובעלת משמעות מעבר להוצאת הכביסה וללכת להליכה או לפעילות גופנית כלשהי. למעשה, אם לא תהיה לך הזדמנות להתכונן, יכול להיות שהמציאות תהיה מאוד שונה ממה שהיית רוצה שהיא תהיה.

בשביל שתהיה לך שגרה מלאה באתגרים, משמעות והנאה, היא לא תימצא שם ללא הכנה והשקעה רבה מראש. על מנת להשיג חיים מלאים לאחר הפרישה, חשוב לתכנן אותם מראש, להכין את האפשרויות השונות ולהתארגן מראש עם לוח זמנים מסודר ועמוס, כפי שהיית רוצה.

האם אפשר לעשות כל מה שבא לי לאחר הפרישה?

אחד הדברים המשותפים ששמעתי מהמטופלים שלי הוא, שכמו בכל דבר, גם החיים אחרי מעגל העבודה, מורכבים גם מאילוצים שידועים מראש. יחד עם זאת, הנטייה הטבעית והאנושית, היא להתעלם מהם ולא לקחת אותם בחשבון בהתבוננות על היום שאחרי.

לכל אדם יש אילוצים רבים, שהם חלק בלתי נפרד ממנו במעגל העבודה ולאחרי היציאה ממנו. אילוצים כלכליים, בריאותיים, משפחתיים, חברתיים, מצב הילדים, מצב הנכדים ועוד. הפנטזיה היא, שלאחר הפרישה אפשר לעשות כל מה שבא לי. בפועל, רוב האילוצים שהצטרכת להתמודד איתם במהלך הקריירה שלך, יישארו איתך גם לאחריה וכנראה יתווספו אילוצים חדשים.

המשמעות היא, שבשביל שיהיו לך חיים מלאים, חשוב לקחת בחשבון את כל האילוצים שגלויים לך כיום. בנוסף, חשוב לנסות ולנבא אילו הגבלות חדשות עלולות להיווצר. למשל, בדרך כלל ההכנסה החודשית נמוכה יותר, לאחר הפרישה. זו מן הסתם מגבלה פשוטה להבנה ולחיזוי, לממש את הפנטזיה לעשות כל מה שבא לי. מיפוי של כל המגבלות הצפויות מראש, יכול לעזור לך לתכנן את הפרישה, באופן שיהיה דומה למציאות.

אילו מרכיבים חשוב לקחת בחשבון בתכנון היום לאחרי הפרישה?

פגשתי מטופלים בטיפול אישי, שמצאו את עצמם מתמודדים עם רגשות קשים, שהתעוררו סמוך לזמן הפרישה. למדתי מהם, שהמציאות הייתה שונה מהאופן בו היא דומיינה. אני יכול להדגיש מספר מאפיינים משותפים שאולי יכולים לעזור בתכנון החיים לאחר הפרישה.

אחד האתגרים הוא, התייחסות הסביבה לזמן האישי ולניסיונות לבנות שגרת חיים. מסתבר, שהסביבה תופסת את הזמן האישי ואת העיסוקים השונים כדבר גמיש ולא ממש חשוב. הרבה מאוד משברים משפחתיים נולדו סביב חוסר כבוד לשגרה. למשל, אחד הילדים בנה על היציאה שלך ממעגל העבודה, כך שתוציא את הילדים שלו ממסגרות החינוך. הילדים לא בהכרח מבינים שהשגרה שבנית, היא שלך ואם לא כללת בתוכה את הוצאת הנכדים מהמסגרות החינוכיות, זו הבחירה שלך. לכן, חשוב לעשות עבודת הכנה לבד ועם הסביבה, לקראת הפרישה.

חבל להרוס יחסים עם בני המשפחה ו/או עם חברים בתקופה שלאחר הפרישה. יש לך את הזכות המלאה להתחשב בצרכים של הקרובים אליך וגם בצרכים שלך. בשביל לא להיכנס למאבקים, עלבונות והריסת יחסים, כל מה שנדרש ממך, הוא להחליט מה נכון לך. בנוסף, חשוב להכניס לכל החלטה מרכיב של גמישות, שיאפשר לך להתמודד עם המציאות המורכבת. למשל, מהדוגמא עם הוצאת הנכדים מהמסגרות, אפשר להגיע לסיכום של הוצאת הנכדים מהמסגרות פעמיים בשבוע.

באותה הרוח, הרבה מטופלים שיתפו שבפועל הייתה הפתעה מהצרכים האישיים בפועל. למשל אנשים שחשבו שמה שיהיה להם נכון הוא לוח זמנים עמוס בחוגים, התנדבויות ומפגשים חברתיים, גילו שבפועל הם רצו הרבה גמישות ויותר ספונטניות בחיים. היו אנשים שלא רצו לתכנן כמעט שום דבר ובפועל גילו שהם לא מצליחים למלא את החיים בדברים משמעותיים, בלי מסגרות קבועות שיוצרות את איכות החיים שמתאימה להם.

לכן, יש מספר מרכיבים עיקריים שיש להתייחס אליהם. המרכיב הכלכלי, משרטט את המסגרת המציאותית סביב פעילויות והתחייבויות שתלויות בהוצאה כספית. המרכיב המשפחתי והחברתי, מנבא את המגבלות של הזמן האישי מול ציפיות הסביבה הקרובה ממך.

המרכיב האישי, הוא למעשה חשבון הנפש שלך עם עצמך מה נכון בשבילך, מה מתאים לך לתת ולתרום למשפחה ולסביבה שלך וכמה משאבים היית רוצה להשקיע בעצמך. המרכיב של ספונטניות מול תכנון, הוא ציר רגשי שחשוב להתייחס אליו וללמוד מה התמהיל שייתן לך את מירב הגשמת השאיפות שלך, במציאות החדשה לאחר הפרישה.

דילוג לתוכן