"גברים לא מדברים…" האומנם?

זמן קריאה: 3 דקות

"הוא אף פעם לא מדבר" אולי כן ולא שמעת?

האמירה הזו מוכרת? יצא לך לשמוע אותה והרגשת שאתה מתכווץ מבפנים? יצא לך לשמוע אותה ונחרדת מכמה שאתה שקוף? יצא לך לשמוע אותה ולא האמנת שהמשפט הזה שוב נזרק לאוויר? יצא לך להרגיש קצת "משוגע", קצת "לא שפוי", אם אתה מדבר והתגובה אליך היא "הוא אף פעם לא מדבר?" הרגשת אולי כאב חד ועמוק בכל פעם שאמירה דומה נשלפה כלפיך. כאב על היותך שקוף, חסר משמעות, חלש, לא ראוי ומובן מאיליו? אלו מהתחושות הללו זכורות לך? מה הן התחושות האחרת שאולי חווית? יכול להיות שאתה לא מדבר גם במערכות היחסים שיש לך בחיים: עבודה, ספורט, ילדים, חברים, משפחה…? יכול להיות שרק בזוגיות אתה לא מדבר?

גברים מדברים! הם זקוקים להקשבה ולהבנה

הרבה פעמים בטיפול זוגי, נאמר על הגבר שהוא לא מדבר, לרוב כטענה בסיסית לכך שמערכת היחסים הזוגית היא "בלי תקשורת". אני שומע זאת גם מגברים שנמצאים בטיפול פרטני. הרבה פעמים, ישנה בקשה מבת הזוג ללמד את הגבר לדבר בטיפול אישי, במקביל לטיפול הזוגי. רוב הנשים שמעידות על בן הזוג שהוא לא מדבר, מופתעות מכך שכבר בפגישה הראשונה הוא לא סותם את הפה. לפעמים הוא אפילו מואשם שהוא משתלט על כל הפגישה. איך אני מסביר את הפער בין הבית לבין הטיפול? פשוט מאוד. איני נמצא בתוך מערכת היחסים של הזוג, אבל בחדר הטיפול, ישנם שלושה. אם אם נטען כלפי הגבר שהוא לא מדבר וגם אם לא, אני תמיד מזמין אותו לדבר. עצם ההזמנה, משנה את התנאים ומאפשרת לו להתבטא. מה התנאים המאפשרים לגבר לדבר? כולנו זקוקים קודם כל להרגיש באמת, ללא צל של ספק, שאנחנו חשובים ומשמעותיים. שיש חשיבות עליונה לכל מה שאני מרגיש, חושב ועובר בחיים. גברים ואני בתוכם, זקוקים להרגיש מובנים, לאפשר להם לדבר בכל דרך שמתאימה להם ולהרגיש שיש מאמץ כן ואמיתי להבין את השפה שלהם. ברגע שהתגובה לנאמר על ידם היא רגישה, סבלנית ומקבלת, אז התנאים לשיחה מתקיימים.

מה קורה בבית ש"הגברים שותקים?"

הגברים לא שותקים. אולי בשלב מסויים, הם מפסיקים להשקיע ולהתאמץ להשמיע את קולם. מערכות יחסים זוגיות רבות, מתאפיינות בתפיסה אוטומטית של זהות ושל תפקידים. אם נתבונן בכל אחד מבני הזוג לעומק, כמו שנעשה בטיפול זוגי, נגלה שני עולמות עצומים ושונים. לרוב, זוגיות אינה מתאפיינת בניסיון של שני הצדדים להכיר שוב ושוב את בן/בת הזוג שלהם. כתוצאה מכך, נוצרת שחיקה המובילה לשבר. אחד הסימפטומים לשבר, הוא חוסר מאמץ וחוסר ניסיונות להכיר מחדש, להתעניין באמת ולעשות שינוי. לרוב ביחסים, הגבר נוקט בשפה "גברית" על מנת להביע את הרגשות ואת הדיעות שלו, כמו שהוא היה רגיל משחר ילדותו. בתחילת היחסים עם ההתלהבות המאפיינת את שלב ההיכרות, השפה הגברית והתכונות הגבריות מהוות לרוב מוקד למשיכה ומוקד להערכה. כשמערכת היחסים תקועה ושחוקה, לרוב השפה הגברית מאתגרת ומתישה את בת הזוג. ללא מאמץ של שניהם, לרוב בת הזוג מוצאת את עצמה מותשת, חסרת כוחות לנסות "להבין את השפה שלו" ומתחילות תגובות כמו "אף פעם אתה לא מדבר…"

מה מאפשר לגברים לדבר וגם להישמע בזוגיות?

בשונה ממערכות יחסים אחרות, הזוגיות היא מערכת הבנויה בין השאר מציפיות, אמון, הערכה, סקרנות ומשיתוף פעולה. בשונה ממערכת יחסים למשל עם החבר הכי טוב, מערכת יחסים זוגית היא אינטנסיבית. היא כוללת בתוכה אינטימיות רגשית, פגיעות, יחסי מין, לרוב הורות משותפת ועוד ועוד. הן הגבר והן האישה, משתנים עם השנים ולמעשה, בנקודות זמן שונות בחיים, שניהם כבר לא אותם האנשים כפי שהיו בנקודת הזמן של ההיכרות. אולי, הדבר הראשון שיכול לאפשר לגבר לבטא את עצמו באופן שהוא יהיה מובן, הוא להכיר מחדש מי הוא היום. לתת תוקף לעולם השלם שהוא עבר מיום ההכרות ועד לנקודת זמן זו. כלי מהותי ומעשי נוסף, הוא הקשבה מתוך סקרנות. למה הכוונה? פשוט להקשיב עם מלוא תשומת הלב. להסתכל לו בעיניים, ליצור קשר. להזמין אותו לדבר. אם לא תהיי קשובה, הוא יגיב בהתאם. הוא יגיב כמו גבר. יש לשער שכשהכרתם אולי התגובות הגבריות הדליקו אותך. כיום, אולי את חווה שהשפה שלו לא ממש מובנת לך ואז את לא מתאמצת להבין אותו. אולי שוכחת מה הוא אמר לך. מה שישנה את מערכת היחסים, הוא מאמץ קשה של מרתון להיות סקרנים וקשובים. רק כשהתנאים ישתנו, "הגברים ידברו". הסוד הגלוי הוא, שגם הגברים וגם הנשים צריכים לעשות מאמצים למצוא את התנאים המתאימים למי שהם וליישם אותם. לכן, לא מפליא שבטיפול זוגי המתקיים ב"תנאי מעבדה", הגברים מדברים. נסו גם בבית.
דילוג לתוכן