ידידותי ללהט"ב

הטיפולים ניתנים גם בוידאו

איך לצלוח את המשבר האישי והכלכלי בתקופת הקורונה?

זמן קריאה: 3 דקות

תקופת הקורונה החלה למעשה בנובמבר 2019, כששמועות על וירוס שיצא משליטה בסין, החלו להגיע לתקשורת. בתחילת 2020, כבר היה קיים מידע נרחב על כך שמדובר בווירוס ממשפחת ה-SARS שמתפשט מהמזרח הרחוק לאירופה ולארה"ב. בפברואר ובמרץ, הווירוס החל להיות חלק בלתי נפרד מהתודעה הציבורית, כשבסופו של דבר, הוטל הסגר הראשון על האוכלוסייה.

בפועל, אפשר להמשיג את תחילת תקופת הקורונה בישראל בתחילת שנת 2020. אין פרט ואין משפחה, שלא הושפעו בדרך זו או אחרת מתקופת הקורונה, הנמשכת ללא הגבלת זמן, נכון להיום 1.10.2020. למעשה, מדינת ישראל נמצאת בסגר מספר 2, שאינו מוגבל בזמן. ישנן השלכות רבות להימצאות בחוסר וודאות מבחינה בריאותית, כלכלית, משפחתית ועוד.

מהו משבר אישי?

משבר אישי באופן הפשוט שלו, הוא שילוב של מספר גורמים, בנקודת זמן מסוימת, הגורמים לירידה במצב הרוח, לירידה ביכולת קבלת החלטות ולעיתים גם לירידה בתפקוד. בחרתי להתמקד בהתמודדות עם משבר האישי סביב תקופת הקורונה, מאחר ועם הווייתה, היא מהווה מצע כמעט אידיאלי, לתנאים להיקלע למשבר אישי.

אפשר בקלות לחוות ירידה במצב הרוח כשמוגבלת התנועה האישית, כשסכנה בריאותית נמצאת בכל מקום, כשהרחובות כמעט ריקים, כשהמשפחה מביעה מצוקות חוזרות ונשנות, כשהעתיד הכלכלי אינו ידוע וכשהמציאות משתנה מידי כמה שעות. בנוסף, לפני תקופת הקורונה הייתה תשתית יציבה של שגרה בה ניתן היה להתנייד באופן חופשי, בעיות בריאותיות היו עניין אישי, הטלפון הנייד לא היה מנותר על ידי השב"כ והכלכלה הייתה חופשית.

עוד לא עברה שנה מאז שהחלה תקופת הקורונה ואין ספק, שמציאות החיים של כולנו השתנתה מהקצה אל הקצה. לא מובן מאליו כלל, שניתן להסתגל למציאות המשתנה כל כך מהר ויחד איתה משנה את כל אורחות החיים, שגם ניתן יהיה לבצע שינויים במובן האישי והמשפחתי בהתאם. לכן להערכתי, כולנו עוברים משבר אישי בתקופה זו. אחת הדרכים לצלוח את המשבר, הוא להיעזר בטיפול אישי.

אם אין לחם, נאכל עוגות?

האנלוגיה למהפכה הצרפתית אינה מטעמים פוליטיים כאן, אלא מטרתה היא להדגיש שבמציאות המשתנה, אין לנו ברירה, אלא להשתמש במה שקיים. במילים אחרות, בתקופה בה ברוב משקי הבית נפגעות ההכנסות ו/או נאבד מקור התעסוקה, נוצרה מציאות חדשה. מגזרים עסקיים שלמים לא יכולים לפעול החל ממרץ 2020 ועדיין אין אופק לחזרתם למעגל הפעילות הכלכלית.

אחד הקשיים שמעוררים משבר אישי סביב הציר הכלכלי, הוא הנתון שאובדן התעסוקה ואובדן הפרנסה לא נגרמו על רקע אישי, אלא על ידי גורמים חיצוניים, כלומר הממשל, שהגביל את הפעילות באמצעות סגר ו/או פעולות אחרות. בניגוד לאובדן מקום עבודה סביב פיטורים, או חוסר ניהול נכון של עסק עצמאי הנובעים משיקול דעת ומפעילות אישית, הרי המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה הוא במהותו לא אישי.

לכן, אחד המרכיבים של המשבר, הוא הגזירה שמגיעה ממקור חיצוני, שאין לנו עליה כל שליטה. התחושות  שמתעוררות באופן טבעי הן בין השאר חרדה, חוסר אונים, פחד, תסכול, ירידה במצב הרוח, קושי בקבלת החלטות, הסתגרות ועוד. בנוסף, משבר כלכלי מחייב מציאת דרכים לצאת ממנו. את החשבונות צריך לשלם, את המקרר חייבים למלא. איך אפשר למצוא אופק כלכלי, כשאין בכלל אופק?

איך טיפול אישי יכול לעזור?

אחד היתרונות של טיפול הוא, שהטיפול הוא בשבילך, ממוקד בך וכך הפתרונות הם פתרונות בוטיק שמיועדים לך בלבד. טיפול הוא למעשה, יצירת יחסים בין שנינו המושתתים על אמון ועל סודיות. המשמעות היא, שכל נושא שייבחר על ידך לעבוד עליו במפגשים, הוא מעולה.

אם ניקח את תקופת הקורונה ולרגע נניח שהתחושה היא שהכניסו אותך למייבש כביסה, הפעילו אותו ושכחו אותך בפנים, לתמיד… הרי שבמפגשים נוכל להמשיג מהו מייבש הכביסה, מי הכניס אותך לתוכו, איך התאפשר לך להימצא בתוך מייבש כביסה, כמה זמן נמצאת בפנים ומה יאפשר לך לצאת ממנו?

בטיפול אפשר מצד אחד להתמקד במציאות הכלכלית שלך, למפות את כל החלקים שלה ולבנות ביחד תכנית פעולה, תוך מעקב אחרי התוצרים שלה משבוע לשבוע. מצד שני, נוכל לעבוד על למידת המשבר האישי: מתי הרגשת שהוא התחיל, ממה הוא מורכב, מה עבר עליך מתחילת המשבר ועל יצירת כלים אישיים לצאת מהמשבר. בנוסף, הטיפול הוא תהליך, בו ניתן ללמוד מה קורה לך במציאות בין המפגשים ובעזרת המידע לפתח כלים ייחודיים עבורך.

דילוג לתוכן