ידידותי ללהט"ב

הטיפולים ניתנים גם בוידאו

תתפלאו, אבל גם גברים אוהבים להרגיש משהו ביחסי המין

Getting your Trinity Audio player ready...
זמן קריאה: 2 דקות

הכותרת, היא משפט שמחבר לתוכו הרבה רגעים של תסכול ופחד, שנאמרים בשיחות אישיות. אמירות, שקשה לבטא, שחשוב להגיד ושכמעט בלתי ניתן להמשיג.

למה כל כך רגיש לדבר על רגשות של גברים בהקשר של יחסי מין? התשובה המלאה, בוודאי צריכה להתחיל באגדות עמים ובהיסטוריה האנושית בכללותה, אבל… תשובה טובה, יכולה להסתפק במציאות הנוכחית.

מובן ש"להרגיש", היא תכונה אנושית והיא חלק מהיכולות של כולנו. הביטוי הרגשי, הוא העניין ששנוי במחלוקת. כלומר, השאלה המרכזית היא, למה בכלל עולה השאלה, אם גברים מרגישים רגשות ולא רק תחושות גופניות, סביב העיסוק ביחסי מין.

לפני, תוך כדי ואחרי

יחסי מין, הכוונה למעשה מיני שהוא לא אוננות (אדם עם עצמו), הם משימה מורכבת. בניגוד לאוננות, נדרשת כאן מערכת יחסים, גם אם היא חד פעמית ומזדמנת, עם אדם נוסף. אפשר לבחור באינטראקציה, שתהייה אנונימית, או של היכרות. בכל מקרה, חשוב לזכור שיש שם נוכחות של אדם אחר, הנתפס בין השאר כאדם שלם, נפרד, בעל רגשות, מחשבות וצרכים משל עצמו.

אולי לא מובן מאליו, שיחסי המין מתרחשים לפני, תוך כדי ואחרי המגע המיני עצמו. עולם שלם של רגשות, מחשבות ותחושות, מתערבב בתוך מערבל בטון, סביב מגע מיני. תמיד בין שני בני אדם, יהיה פער בחשק המיני וברצון להיות במיניות, סביב החתירה לקיום מגע מיני.

למדתי מטיפולים רבים, עד כמה המורכבות של התייחסות למגע מיני הוא שונה. למדתי, שהנטייה החברתית היא, להפריד בין "לפני", לבין "תוך כדי" ו"אחרי". לפני קיום מגע מיני, ישנה תקשורת שהתוצר שלה יכול להיות הבנה, שלא מתאים לקיים מגע מיני. אולי ההבנה היא שיותר מאוחר יתאפשר ואולי שעכשיו זה תזמון שמתאים לשני המשתתפים.

מערכות יחסים יכולות לקום או ליפול, סביב חוסר התייחסות לשלושת המצבים כיחידה שלמה. כאמור, גם מפגש מיני חד פעמי, בו לא מתקיימת תקשורת והסכמה על האקט שיתקיים, יידחה, או שלא יתרחש בכלל, הוא קריטי. במידה ותקשורת של תיאום ציפיות לקראת יחסי מין לא מתקיימת,  התוצאה של מגע מיני כזה הוא תקיפה ופגיעה מינית.

רגשות מתעוררים בכל השלבים. שלב אחד, מייצר סיטואציה שמעוררת רגשית, שמשליכה על השלבים הבאים. חשוב לקחת בחשבון, שמדובר במהלך עדין ומורכב, בו מתקיימת מערכת עדינה של התאמת ציפיות במישור מחשבתי, רגשי וגופני, בו זמנית.

 לכן, חשובה כל כך התייחסות לשלב המקדים, לאקט המיני עצמו ולעבודה משותפת בסיום האקט. עבודה על למידה של מה הייתה החוויה האישית וגם של החוויה המשותפת. למידה של הפקת לקחים ושל הכרות נוספת.

מה חלקם של הגברים בביטוי רגשי סביב מין ומיניות?

ישנה תפיסה חברתית רווחת, שגברים מעוניינים תמיד לחתור למגע מיני, ללא התלבטות, ללא רגשות וללא מודעות. הן גברים ווהן נשים, מקובעים בתפיסה הזו. היכרות עמוקה בטיפול אישי וגם בטיפול זוגי, חושף שהמציאות היא אחרת. מציאות, שבה גברים עסוקים מאוד ברגשות שלהם, סביב מין ויחסי מין.

חלק מהעיסוק של גברים ברגשות, הוא בלבטים אם ואיך לבטא את הרגשות, במיוחד בהקשר מיני. כאמור, גברים מרגישים, חושבים ומקבלים החלטות לפני, תוך כדי ואחרי קיום יחסי מין. עולם שלם של רגשות מתרחש ומתקיים. רגשות שמתעוררים ונפגשים עם תחושות גופנית, עם מחשבות ועם הצורך לקבל החלטות.

גברים בארץ, עלולים להיתפס כ"נשיים" ו"לא סקסיים" כשהם מבטאים רגשות באופן חופשי סביב המיניות של עצמם ושל הפרטנריות שלהם. לכן, בגלל הימנעות של גברים לבטא רגשות, משתרשות תפיסות ואמונות חברתיות.

הייתי עד למגוון רחב של גברים, ביחסים רבים ומגוונים, בעלי מיומנות לבטא רגשות סביב מין, מיניות ויחסי המין שלהם. תמיד מרגש אותי להיות עד, לשיפור באיכות החיים של גבר ושל השותפות ו/או השותפים שלו ליחסי המין, כשהרגשות מבוטאים ביחסי המין.

נכון, שחלק משמעותי בטיפול, יכול להיות על זיהוי הרגשות ועל תהליכים אישיים לנסות לבטא אותם בזמן אמת. זו משימה אפשרית ומציאותית, לרוב הגברים. זו יכולה להיות גם משימה זוגית, כשיש בסיס של אמון בזוגיות. אמון, שמצליח להפחית שיפוטיות, כך שביטוי רגשי של גבר סביב יחסי המין, יתקבל כביטוי גברי וטבעי.

דילוג לתוכן