טיפול אישי לקראת זוגיות מצמיחה

זמן קריאה: 3 דקות

איך טיפול אישי יעזור לשפר את הזוגיות שלך?

מוכרת לך ההרגשה של תקיעות, חשש לשתף, פחד להגיד את מה שיש לך על הלב. עוברת בך לפעמים מחשבה שאילו רק יכולת להגיד את מה שרצית? כן, באותו הרגע ממש. לא לפחד מדחייה. לא לחשוש שהלכת לאיבוד וכבר לא ברורה לך הזהות שלך? אחד המוקשים בזוגיות, הוא התמזגות לתוכה. במילים אחרות, ישנה נטייה להתמזג לתוך הזוגיות, הנתפסת כישות עצמאית ונפרדת. למעשה, אין ישות שהיא זוגיות, אלא ישנם יחסים בין בני הזוג שהם למעשה הזוגיות.

אני מתאר לעצמי, שחשבת בהרבה סיטואציות, שעצם הזוגיות מצמיחה את שניכם. יש משהו מבלבל בין תפיסת הזוגיות שלך, לבין תפיסת הזוגיות של בן/בת הזוג שלך, לבין מערכת היחסים הדינמית המתקיימת ביניכם. בפועל בכל יחסים יש קשיים ומורכבויות. על מנת לעבוד, לשפר ולהצליח להגיע לזוגיות מצמיחה ומעצימה של שני בני הזוג, צריך להתקיים דיאלוג על היחסים ביניכם. יחד עם זאת, אחד המאפיינים הבולטים של יחסים זוגיים, הוא קושי בתקשורת והימנעות מדיאלוג על היחסים. זהו אחד המוקשים הקשים ביותר ביחסים.

מה הטעם בטיפול אישי סביב בעיות בזוגיות?

מניסיוני בטיפול אישי סביב בעיות בזוגיות, עצם השאיפה של המטופל או המטופלת להשתמש בטיפול האישי לשפר את הזוגיות, גורמת לשינוי ביחסים הזוגיים. האם טיפול אישי לקראת זוגיות מצמיחה משיג תוצאות מיידיות? לא בהכרח. הדבר המהותי ביחסים הוא, שהם לא מתקיימים לבד. יחסים הם מערך של שני אנשים ומעלה. נכון שיש לכל אחד מאיתנו דיבור פנימי עם עצמו, שגם הוא נחווה כחלק ממערכת היחסים הזוגית. אבל בפועל, הדיבור העצמי הוא שלך בלבד והוא לחלוטין נפרד ואינו נגיש לבן/בת הזוג שלך. אבל, הדיבור הפנימי שלך, משפיע על שפת הגוף, על האמירות, ועל המעשים עם בן/בת הזוג. לכן כל שינוי שלך, משפיע על הזוגיות.

אחד הכלים המשמעותיים בטיפול הוא שהטיפול משמש אזור בטוח לבטא כל רגש, כל מחשבה וכל פנטזיה סביב הזוגיות. זאת, מבלי להיתקל בתגובה מבן/בת הזוג. כלומר, הטיפול האישי מאפשר לך זירה של התנסות בטוחה, עם כל דבר המטריד ומעסיק אותך. אפשר לדבר על יחסי המין, על שתיקות, על רצון לברוח לאי בודד לשבועיים, על פנטזיה להיות מחובקים יומיים ביחד בלי צורך לדבר ועל מחשבה לפתוח את היחסים. אפשר לתרגל אמירות באמצעותי, המטפל, באמצעות משחק תפקידים. כלי נוסף הוא היכולת לשתף ברגשות קשים ולפרוק מתח שהצטבר בפגישה הטיפולית ולא בצורה לא מווסתת בבית. זהו גם שינוי המתרחש בטיפול ומשאיר אותך עם פחות מתח ועם פחות תסכול. לכן, אם ההרגשה שלך קצת יותר טובה, בבית השינוי שלך יהיה מורגש וכך אפשר יהיה להשפיע על היחסים באופן חד צדדי.

איך לשלב את השינוי מהטיפול האישי בזוגיות?

אחת הדילמות שפגשתי, היא האם לשתף את בן/בת הזוג בכך שהתחלת טיפול. יש יחסים זוגיים המזמינים שיתוף ויש יחסים זוגיים המובילים להסתרה של הימצאות בטיפול. כל בחירה, יכולה לעזור לך להתבונן על היחסים שלך וללמוד עליהם, רק מעצם הבחירה אם לשתף, או לא לשתף. לכל בחירה יש את המניעים האישיים לנקוט בה. חשוב לי להדגיש, כי אין נכון ולא נכון בבחירה אם לשתף או לא. מה שנעשה בטיפול, הוא  בין השאר, לחקור ביחד את המניעים ולראות אם לאחר החקירה הייתה נבחרת אותה הדרך. בנוסף, החקירה מאפשרת ללמוד על מערכת יחסי האמון בזוגיות, על הפתיחות ביניכם, על רמת הנפרדות האישית ועוד.

גם כשהבחירה היא לשתף בהימצאותך בטיפול וגם אם לא, החשיבות היא להטמיע את התובנות מהטיפול לתוך היחסים. למה הכוונה? לקחת אחריות מעמדה של מיקוד שליטה פנימי על החלק שלך ביחסים. למשל, אם הנטייה הטבעית שלך בזמן ויכוח היא להתכנס בתוך עצמך, עליך לעשות שינוי ולהישאר בתוך השיחה. הזמינות שלך בשיחה, היא קריטית עבור בן/בת הזוג. היעלמות, התכנסות ושתיקה, משאירה את בן/בת הזוג לבד. לרוב זהו אחד המרכיבים המעוררים ריחוק ותחושה של חוסר תקשורת ביחסים.

אם הנטייה הטבעית שלך היא "להשתלט על השיחה", לאחר שעבדנו עליה בטיפול והבנו את מקור הנטייה ומה שירת אותך בעבר, הטמעת הטיפול האישי בזוגיות תהיה לתת מקום ולהקשיב. כן, בניגוד לתגובה האוטומטית, פשוט לאפשר לבן/בת הזוג "להשתלט על השיחה" במקומך. כך, היחסים ישתנו מתוקף ההתמקמות השונה שלך בתוך הסיטואציה עצמה. יש לשער, שאחרי מספר פעמים שיתאפשר לבן/בת הזוג לקבל מקום ולהתבטא, משהו במתח ביניכם יירגע. יחול שינוי ביחס שלו או שלה אליך.

איך ליצור חיים אישיים בזוגיות?

אחד הקשיים הנפוצים בזוגיות, הוא תחושה של ערבוב עולמות. כלומר, חוויה שכל מילה, כל מעשה, כל מחשבה הם חלק מהזוגיות. מצד אחד, ההרגשה שאני לא לבד בעולם היא עוצמתית ומעניקה תחושת ביטחון ויציבות. מצד שני, הצורך לקחת בחשבון, להתחשב, לשקול את האמירות ואת המעשים שלי מעצם היותי בזוגיות, יכולים לתת תחושה של מחנק וצמצום. זאת אחת המלכודות בזוגיות. היא מאפשרת נוכחות של דמות אהובה ואוהבת, אבל אותה הדמות יכולה להרגיש מגבילה וחונקת.

חיים אישיים הם למעשה תפיסת עולם. לכל אדם יש את ההגדרות של המונח ואת הירארכית החשיבות לחיים אישיים. על פניו, המונח הוא אוניברסאלי. יש לשער שברגע זה, לא ברורה לך ההגדרה האישית מה הם חיים אישיים בשבילך. האם הכוונה לזמן פנוי פעילות מחוץ לזוגיות? האם ליזום ולהוביל את הזוגיות לאן שמתאים לך? האם לשבת מחובקים בלי הצורך לדבר? האם לקיים יחסי מין רק כשמתאים לבן/בת הזוג שלך ולהיפך?

בסופו של דבר, לאחר שקיימת ההבנה מה הם "חיים אישיים בזוגיות" ומה נכון לך, השאלה היא איך לשתף בהבנה את בן/בת הזוג. כלומר, מהי הדרך להסביר את הצרכים שלך ואיך לשתף בהם בצורה שיתאפשר להבין שהצרכים האישיים שלך חשובים. כך, שמימוש שלהם בתוך היחסים, ישפר את הזוגיות ולא "ייקח" מבן/בת הזוג שום דבר, להיפך, החיים האישיים ישפרו את איכות החיים של שניכם.

לסיכום, כל שינוי שתכניס לתוך היחסים, יוביל לשינוי ביחסים. היתרון של טיפול זה הוא, שהשינויים יהיו תוצאה של חקירה, ניסוי, תעייה ותיקון באמצעות הטיפול האישי. כך, יתאפשר לך להתנסות ולשנות את היחסים בזמן אמת, תוך התבוננות וחקירה של השינויים במפגש הטיפולי.

דילוג לתוכן