האם אני לבד בעולם?

זמן קריאה: 2 דקות

לא משנה מה אני עושה, ההרגשה היא שאני לבד

יש לשער שאם התחברת לכותרת, אני מעלה כאב שמוכר לך. כאב, מועקה, אולי גם תהייה מה קורה לי? אולי עולה שוב ושוב השאלה מה לא בסדר איתי? להרגיש לבד, זו אחת התחושות שהן בלתי נסבלות . אין ספק, שלהרגיש לבד לאורך זמן יכול לגרום מצוקה וסבל. בין השאר, תחושת ה"לבד" עלולה במצבים מסוימים גם לערער את הביטחון העצמי וגם לעורר תחושות של ייאוש ושל חוסר אונים.

אם אדייק, הייתי מתמקד בתחושה של בדידות, כחוויה העיקרית להרגיש "לבד". למה הכוונה? אפשר למשל ללכת לסרט לבד, כי אני אוהב לראות סרטים בלי אנשים אחרים. אבל, אז זו הבחירה שלי ואני לא ארגיש בודד. לעומת זאת, אם ארצה ללכת לסרט ביחד עם עוד אנשים ולא אצליח לממש זאת, אז ארגיש בודד ומאוד לבד.

בדידות

אהבתי את הפזמון משירו של מיכה שטרית "אם כבר לבד"

"מליוני אנשים לבד
ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה
שנתחמם, שלא נקפא, שלא נשתגע"

שטרית מתאר בפשטות ובחכמה, כמה בלתי נסבל להרגיש בדידות. כל כך בלתי נסבל, שהדרך המועדפת שהוא מציע להצליח לשאת אותה, היא פשוט להיות בתנועה. שטרית מתייחס לבדידות במונח "לבד" ואכן זה המונח השגור בשפה המדוברת. אני כמטפל, מנסה לדייק ולהשתמש במונח בדידות, כדי שהתנועה לצאת ממנה תהיה יעילה ותקל את התחושות הקשות.

איך להיות בתנועה מבדידות לבחירה להיות לבד?

אני מתאר לעצמי, שהשאלה נשמעת לך קשה עד בלתי אפשרית. הרי, אם התנועה הייתה פשוטה, מזמן כבר היית בתנועה וללא ההרגשה הבלתי נסבלת של הבדידות. אני מכיר את הקושי להניע, לזוז ובעיקר לשנות. כי מה שמוכר הוא נוח, גם אם הוא בלתי נסבל. נשמע משפט הבנוי מפרדוקס, אבל הטבע האנושי גורם לנו בדרך כלל להישאר עם המוכר ועם הידוע.

אם כל מה שניסית ואני בטוח שעשית את כל מה שיכולת לעשות השאיר אותך בבדידות, אני מזמין לנסות להיכנס לתהליך של טיפול אישי. עצם ההתחייבות לתהליך, היא תנועה. כך שלפחות בשעה הטיפולית לא תהיה בדידות. מעבר לכך, בשעה הטיפולית אפשר יהיה להתחיל להניע תהליכים. כמו שכתב שטרית "שנתחמם, שלא נקפא, שלא נשתגע."

מניסיוני, טיפול היא מסגרת שמאפשרת להגיד הכל, שמאפשרת להרגיש את הבדידות ביחד. מסגרת שמייצבת את התנועה, כמו אימון בחדר כושר. מסגרת שדורשת ממך להתחייב לעצמך לנסות משהו חדש. להיות בתנועה, ללמוד מה נכון לך. מה הוביל לתחושת הבדידות ואיך לבנות מציאות חדשה בה יתאפשר לבחור להיות ביחד וגם לבחור להיות לבד.

דילוג לתוכן