גבר ללא ערך עצמי

זמן קריאה: 2 דקות

מה המשמעות עבור גבר להרגיש ללא ערך עצמי? איך תוכל להשתנות ולהרגיש גבר שווה?

מוכרת לך התחושה שיש פער גדול בין התגובות של הסביבה כלפיך, לבין איך שאתה מרגיש כלפי הסביבה? מצבים בהם, אתה שומע כמה שאתה מוכשר, או שברור שאתה תצליח לעשות דברים. זאת, כשאתה מרגיש חסר ביטחון כלפי התפיסה של הסביבה את יכולותיך.

דימוי עצמי נמוך, או חוסר ביטחון, אלה רק שני ביטויים שמקובל להשתמש בהם, בנוגע לפער בין התפישה האישית, לבין המשוב מהסביבה. לרוב, עבור גברים, המסר החברתי הוא שתמיד צריכה להיות תחושת מסוגלות ותמיד גבר צריך להיות חזק.

מובן שבמציאות, גבר, כמו אישה, יש לו רגשות, חוזקות, מצבי רוח והשפעות שונות על חייו. הנורמות החברתיות, שמציבות רף בלתי אפשרי עבור גבר, להיות תמיד חזק, הן הרסניות. בנוסף, חינוך ילדים בנים מגיל צעיר, לא לבכות ולא לבטא רגשות שליליים, מלמד את הבנים, לתעל את הרגשות השליליים למקומות לא מודעים, לדחוס אותם ובסופו של דבר… להתפוצץ.

חשוב לי להדגיש, שטבעי להרגיש את כל טווח הרגשות שיש לנו. טבעי, שיש מצבים בהם הביטחון העצמי נמוך. טבעי, שבגלל שנסיבות החיים הביאו אותך להרגיש לא שווה, או לא מוצלח, רוב הזמן, שאתה משלם מחיר אישי כבד. טבעי, שתרגיש שאין סיכוי שאי פעם תרגיש אחרת.

מה יכול להסביר את הפער בין התפיסה שלי את עצמי כגבר, לבין המסרים מהסביבה?

אולי יישמע לך מוזר, שאתה לא לבד עם התחושות האלה. פגשתי הרבה גברים בטיפול אישי, שהגיעו עם מצוקה דומה. שאלת את עצמך פעם, כמה גברים אתה מכיר, שמרגישים כמוך? שמת לב, כמה חברים שיתפו אותך שהם סובלים מדימוי עצמי נמוך?

יכול להיות, שבפועל, הנושא מרגיש שהוא רק שלך? ש"הגברים בוכים בלילה" ואף אחד לא יודע על המצוקות שלהם? אלון אבידר, בשירו "הגברים בוכים בלילה", בתחושה שלי, נותן אגרוף לבטן בישירות שלהן. להלן מספר שורות מתוך השיר.

הגברים בוכים בלילה
לא נשמע קולם
הגברים בוכים בלילה
בכי נעלם

הגברים בוכים בלילה
אין מה להסתיר
מי אשר שילם ביוקר
אין גם לו מחיר

אבידר לא מתחמק מהמחיר האישי של חוסר החיבור והיעדר ביטוי של רגשות, אצל גברים. אבידר, מעביר מסר ברור, חד ומעצים. אותי, המילים של אבידר, לוקחות לעיוות שנובט מגיל הילדות. עיוות של ניתוב הרגשות וניתוב הפגיעות מחוץ לתחום של המקום הטבעי, הביטוי שלהם.

יכול להיות, שתחושת של כישלון, של סיטואציות בהן יצא לך להתבטא בדרכים "לא גבריות"  ואולי קריירה שנתפסת בעיניך לא מספיק גברית, מובילים אותך לתחושה של חוסר ביטחון. יכול להיות, שהערכים והנורמות שלך, מובילים אותך לציפיות, שגורמות לך להרגיש כישלון וחסר ערך.

הרבה גברים, עוברים אירועים קשים בחיים והציפייה האישית היא, להצליח להתגבר עליהם "כמו גבר". לפעמים, להתמודד עם אירועים קשים "כמו גבר" כלומר מבלי לשתף בקושי ומבלי לבטא רגשות קשים, עלול להחמיר את המצב לאורך זמן. למשל התמודדות של גברים עם תגובות קרב, זכתה להכרה לאחרונה, גם מגברים. סוף סוף, יש לגבר לגיטימציה להיות חלש, פוסט-טראומטי ולבטא רגשות קשים.

איך להרגיש "גבר שווה"?

אני רוצה לחזור לאלון אבידר, מתוך שירו "הגברים בוכים בלילה":

עד יחיד לנצח
שם תדע לבטח
מה הטעם ללחך
עפר בלשונך

שם ודאי ביחד
אין אימה ופחד
וטעם הדמעות
מבשר על הבאות

כשאני קורא את שני הבתים האלה, אני מרגיש קריאה להתחבר לעצמי ולנסות להיות קשוב מה נכון לי. האמירה של הבית השני, מזמינה אותי להתחבר לרגשות ולקשיים שלי, במקום בטוח: "שם ודאי ביחד/ אין אימה ופחד". שתי השורות הבאות, מלמדות אותי את הערך של הבכי, של הדמעות: "וטעם הדמעות/ מבשר על הבאות".

הדרך להרגיש שווה, בעל ערך וגבר, היא ללמוד להכיר את עצמך. הדרך שאני משתמש בה בטיפול ממוקד רגשות, היא ללמוד ביחד איך אתה תופס את עצמך. להכיר ולחשוף, במה אתה מתבייש. מה מערער את הביטחון שלך. התהליך מחפש ביחד, איזה גבר אתה רוצה להיות? מה הם החיים שאתה רוצה לחיות, תוך עריכת ניסיונות שלך במציאות, להיות הגבר שאתה רוצה להיות.

 

 

דילוג לתוכן